دندانپزشکی عمومی در رباط کریم

دندانپزشکی عمومی به معنی انجام امور عمومی دندان مثل ترمیم، عصب کشی، کشیدن، روکش،معاینه، تشخیص و … است. درمانگاه دندانپزشکی سیو با حضور پزشکان و متخصصان مختلف در انواع زمینه‌های عمومی و تخصصی دندان فعالیت دارد. این مرکز به عنوان یکی از بهترین و جدیدترین مراکز دندانپزشکی عمومی در رباط کریم شناخته می‌شود. در این صفحه قصد داریم اطلاعات عمومی و کلی در مورد دندان در اختیار مخاطبان گرامی قرار دهیم.

پوسیدگی بین دندانی

با مسواک زدن می‌توان باکتری‌های به وجود آمده بر روی سطح دندان یا در فضای بین لثه و دندان را از بین برد اما مقداری از این باکتری‌ها در فضای بین دندان‌ها باقی می‌مانند. تنها راه از بین بردن این باکتری‌ها استفاده مرتب از نخ دندان است و در صورت عدم استفاده از نخ دندان، شاهد پوسیدگی بین دندانی خواهیم بود که امری شایعی است.

علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان

1- وجود دندان درد گرچه ظاهر دندان سالم و بدون پوسیدگی است

2- حساسیت دندان‌ها به خوردن مواد خوراکی سرد و گرم

3- حساسیت به خوردن شیرینی

4- وجود حفره‌های قابل مشاهده

5- وجود لکه‌های پوستی که رنگ قهوه‌ای و سیاه دارند

6- وجود بو و طعم ناخوشایند در دهان حتی با رعایت بهداشت

7- لکه‌های قرمز و متورم

عوامل اصلی پوسیدگی دندان

1- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان

2- تغذیه نامناسب

3- باکتری‌ها و پلاک‌های سخت شده (جرم دندان)

4- بیماری لثه

5- وجود ناهنجاری‌های دندانی که رعایت بهداشت دهان را سخت می‌کنند

6- استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی

7- خشکی دهان و مصرف داروهایی که باعث خشکی دهان می‌شوند مانند داروی بیماری آسم

8- استفاده بیش از حد از مواد خوراکی حاوی قند

9- وارد شدن ضربه‌های شدید به دندان

در مواردی که پوسیدگی دندان زیاد نباشد با ترمیم قابل حل است و در صورتیکه پوسیدگی عمیق باشد و به ریشه رسیده باشد اندو یا عصب کشی انجام می‌شود. در مواردی که پوسیدگی زیاد باشد و دندان به خودی خود توان نگاه داشته شدن در دهان نداشته باشد از روکش برای تکمیل درمان اضافه می‌شود. روکش‌ها انواع مختلفی دارند که در مقاله مقایسه روکش زیرکونیا و روکش پی اف ام با جزئیات زیادی در این مورد آشنا می‌شوید.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

1- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با توجه به نحوه صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان: هر شخص باید روزی دو بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزند و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کند. همچنین هر شخص باید نحوه صحیح استفاده از دهانشویه را بداند.

2- کاهش مصرف مواد خوراکی حاوی قند: به خاطر داشته باشید خوردن خوراکی شیرین باعث خرابی دندان نیست بلکه باقی ماندن مواد قندی بیشتر از نیم ساعت بر روی دندان باعث خرابی دندان است. بنابراین شستشوی دهان بعد از خوردن هر نوع شیرینی، در کاهش پوسیدگی دندان‌ها موثر است. به مقاله مصرف قند و شکر و تاثیر آن در پوسیدگی دندان رجوع کنید.

3- رژیم غذایی سالم.

4- چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی.

5- استفاده از آدامس‌های بدون قند که باعث ترشح بزاق می‌شوند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

6- مصرف ویتامین دی در کنار کلسیم که باعث جذب کلسیم در بدن می‌شود و به استحکام دندان و کاهش پوسیدگی آن کمک می‌کند.

شکستگی دندان

شکستگی دندان دلایل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

1- دندان قروچه (فشار دادن دندان‌ها روی هم به خصوص زمان خواب)

2- خوردن مواد غذایی سفت مثل آبنبات، ته دیگ و …

3- پیری و پوکی استخوان

4- وارد شدن ضربه به دهان بر اثر تصادف

5- فشارهای حرارتی زیاد (خوردن مواد غذایی سرد و گرم به صورت همزمان)

6- پرکردن دندان (به مرور ساختار دندان را ضعیف می‌کند)

علائم شکستگی دندان چیست؟

گاهی شکستگی دندان به صورت ظاهری قابل مشاهده نیست و راهی برای تشخیص آن جز مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد و فرد با داشتن یکی از علائم زیر باید به دندانپزشک مراجعه کند.

• درد شدید هنگام خوردن مواد خوراکی
  • حساسیت به سرما و گرما و مواد خوراکی شیرین
  • درد ناگهانی در دندان شکسته
  • تورم لثه در اطراف دندان
  • در بعضی موارد دردهای طولانی مدت ولی با شدت کم

ترک در ریشه دندان

یکی از اتفاق‌هایی که ممکن است بر اثر ضربه خیلی محکم و یا گاز زدن خوراکی سفت ایجاد شود شکستگی تاج و ریشه دندان است. شکستن ریشه دندان به دو صورت عمودی و افقی است که عوامل مختلفی دارد. دندان‌هایی که قبلا عصب کشی شده‌اند شکستگی به صورت عمودی اتفاق می‌افتد و دندان‌هایی که به صورت افقی می‌شکنند معمولاً بر اثر ضربه است. معمولا وقتی دندان دچار ترک و یا شکستگی شود آن را خواهند کشید. مقاله مراقبت های بعد از کشیدن دندان یا جراحی دندان را مطالعه کنید.

انواع شکستگی دندان

• ترکهای خطی روی سطح دندان
  • شکستگی کاسب دندان ( طوق دندان)
  • کرک دندانی (شکستگی درون دندان)
  • شکستگی دندان نصب شده
  • شکستگی عمودی ریشه

تشخیص شکستگی ریشه دندان چگونه صورت می‌گیرد؟

تشخیص شکستگی ریشه دندان با معاینه دندانپزشک و یا حتی بررسی عکس‌های رادیوگرافی انجام نمی‌گیرد و دندانپزشک به صورت تجربی و با توجه به علائم بیمار متوجه این اتفاق می‌شود. البته در بعضی موارد در عکس‌های CBCT یا همان سی تی اسکن می‌توان محدوده شکستگی دندان را تشخیص داد.

عفونت و التهاب لثه و دندان

عفونت و التهاب لثه به حالتی گفته می‌شود که خط لثه دچار التهاب، تورم و قرمزی شده است که اغلب با درد همراه است. این التهاب بر اثر پلاک‌ها و میکروب‌هایی به وجود می‌آید که بین دندان و لثه باقی مانده‌اند. عدم رعایت بهداشت دهان ودندان و عدم استفاده از مسواک و نخ دندان، موجب عفونت لثه می‌شود. البته آموزش نحوه صحیح مسواک زدن برای هر فرد ضروری است زیرا مسواک باید از بیماری‌های دهان و دندان و عفونت و التهاب لثه جلوگیری کند و برای این امر باید به طور صحیح از مسواک استفاده کرد.

کلیه امور دندانپزشکی عمومی در رباط کریم در درمانگاه دندانپزشکی سیو توسط دندانپزشکان با تجربه صورت می‌گیرد. بیماران محترم می‌توانند جهت دریافت وقت مشاوره با شماره تلفن 02156424420 تماس حاصل نمایند و در اسرع وقت به این درمانگاه دندانپزشکی مراجعه کنند.